Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?

Opstellen Uitvoeringsplan verkeersveiligheid
In 2024 werken we samen met gemeenten uit de regio (zoals afgesproken in de bestuurlijke PVVB's) aan een regionaal Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid voor de periode tot 2030.  
Dit Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid leggen we - inclusief een uitvoeringsprogramma en een begroting - ter vaststelling voor aan de gemeenteraden. Met dit uitvoeringsplan heeft de gemeente dan een integraal verkeersveiligheidsplan om de verkeersonveiligheid de komende jaren aan te pakken.  
We bekijken verkeersveiligheid en bereikbaarheid in samenhang. Daarom koppelen we het Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid aan het Verkeerscirculatieplan (VCP).
Verkeerscirculatieplan
Om nader invulling te geven aan het uitvoeringsplan van de Mobiliteitsvisie 2030 stelt de gemeente Beverwijk een verkeerscirculatieplan op. Het doel van het VCP is om maatregelen te bundelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de gemeente.
We evalueren de eerder voorgestelde maatregelen uit het Gemeentelijk verkeer- en Vervoersplan 2011.
Mobiliteitshubs
De gemeente laat onderzoek doen naar de haalbaarheid en effectiviteit (d.w.z. bijdrage aan bereikbaarheidsopgave en woonopgave) van mobiliteitshubs bij nieuwe ontwikkelingen in de gemeente Beverwijk, zoals de Spoorzone.
Parkeerbeleid
We geven uitvoering aan het onlangs vastgestelde parkeerbeleid en monitoren de impact van deze maatregelen.
Parkeergarage
De gemeente laat onderzoek doen naar (een) gebouwde parkeervoorziening(en) in het centrum van Beverwijk. Daartoe zal een concreet voorstel aan de raad worden aangeboden.
Publieke laadpunten
Gemeente Beverwijk werkt samen met MRA-elektrisch bij het plaatsen van laadpalen. Omdat het Rijk elektrisch rijden stimuleert neemt het aantal aanvragen voor een laadpaal toe. Op basis van het ‘Uitvoeringsprogramma laadinfrastructuur’ kunnen wij aanvragen van inwoners proactief oppakken. Ook het vooraf nemen van een overkoepelend verkeersbesluit voor alle potentiële uitbreidlocaties zal de uitrol van het netwerk verder versnellen.
Om bewoners te betrekken bij het keuzeproces wordt in 2024 een uitgebreide participatie opgezet.
Verbinding A8/A9
Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 wenselijk. Op grond van de in september 2020 vastgestelde Wijzigingsovereenkomst II werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. De weg kruist het UNESCO Werelderfgoed Stelling van Amsterdam en het Bijzonder Provinciaal Landschap Assendelft en omgeving. Dat vraagt om een zorgvuldige inpassing waarbij rekening wordt gehouden met de leefbaarheid in de Broekpolder, een belangrijk punt voor Beverwijk. Hiervoor is een landschapsplan opgesteld.
Het landschapsplan gaat uit van een pakket van 40 maatregelen, waarmee het mogelijk is de weg aan te leggen, de Stelling van Amsterdam te verbeteren én extra overlast voor de Broekpolder te voorkomen. Ons uitgangspunt is te allen tijde dat de leefbaarheid er in de Broekpolder niet op achteruit gaat.
Spoorzone (mobiliteit)
In 2024 zetten we het overleg met hogere overheden voort om draagvlak te krijgen voor grote infrastructurele aanpassingen. Na afronding van een aantal onderzoeken op het gebied van geluid, luchtkwaliteit, duurzaamheid en mobiliteit en de beantwoording van nieuwe onderzoeksvragen, gaan we verder in overleg met het Rijk om te onderzoeken of de overlast van de A22 verminderd kan worden, bijvoorbeeld door het asfalt aan te passen of door het gebruik te verminderen door bijvoorbeeld de aanleg van de Velserverbinding.
Tweede pont Noordzeekanaal
Vanuit IJmond Bereikbaar blijven we gemeente Velsen ondersteunen in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de tweede pont.
Meer treinen op de Kennemerlijn
Op grond van de uitkomsten van het OV toekomstbeeld 2040 zetten we de lobby voort om te komen tot een beter OV-aanbod in de IJmond.
Busbanen Wijckerpoort en Wijckermolen
We zetten onze deelname aan het provinciale project HOV Beverwijk voort, ambtelijk in het projectteam en bestuurlijk in de stuurgroep. We geven uitvoering aan de afspraken in de "Overeenkomst ter regeling van de voorbereiding en realisatie HOV station Beverwijk".
Fijnmazig busnetwerk met voldoende frequentie
In overleg met de Provincie en Connexxion pleiten we voor een fijnmazig busnetwerk met minimaal een halfuursfrequentie.
Alkmaarseweg-Zuid
We zetten de participatie en ontwerpfase voort conform het participatieplan.
Doorfietsroute (westelijk tracé)
Met de beschikbare kredieten wordt het uitvoeringsprogramma Doorfietsroute 2.0 voortgezet. Op basis van de uitkomsten van de inspraak rotonde Plesmanweg-Wijk aan Duinerweg gaan we hier mee verder.
Investeringen oude wijken
Voor de wijk Warande wordt Fase 3 voorbereid, waarna deze medio 2024, aansluitend op de werkzaamheden fase 2, gerealiseerd kan worden. De inspraak voor Oosterwijk (Luxemburglaan, Alzettestraat, Moezelstraat, e.o.) is afgerond.  Het werk kan aanbesteed worden en najaar 2024 starten. Voor de Pilotenbuurt is participatie gestart, waarna inspraak in najaar 2024 kan starten. In de begroting 2024 wordt aanvullend krediet gevraagd voor de realisatie van deze oude wijken.
Verkeersregelinstallaties (VRI)
De VRI's op de Wijkermeerweg-Parallelweg-Viaductweg worden vervangen.
Reconstructie Plesmanweg
De reconstructiewerkzaamheden starten in Q2. De Plesmanweg is onderdeel van de hoofdbomenstructuur. We planten ca. 200 nieuwe bomen aan. Het kruispunt Wijk aan Duinerweg – Plesmanweg nemen we mee in de Herijking Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute.
Zeehaven De Pijp
In navolging van de eerdere inzet rond de beoogde verzelfstandiging van de Beverwijkse haven, ligt opnieuw de vraag op tafel hoe de toekomstplannen voor de haven worden ingevuld. Daar hoort o.a. de afweging bij hoe en waar de exploitatie, het beheer en onderhoud het best belegd kunnen worden. Samen met andere havenbedrijven in de regio, het lokale (haven)bedrijfsleven en de provincie Noord-Holland laat de gemeente Beverwijk in 2024 een beleidsmatige koers opstellen die richting en duidelijkheid geeft over de toekomst van Zeehaven De Pijp met draagvlak in de regio.
Voor een gedragen toekomstplan en het kunnen maken van afspraken over het beheer en het onderhoud, is het belangrijk dat de technische staat van de Beverwijkse haven goed op orde is en de huidige kwaliteit en de gebruiksmogelijkheden in beeld zijn. Dit vraagt om het uitvoeren van aanvullende onderzoeken voor een aantal kades en ook het maken van nieuwe ontwerpen voor de haveninfra die voor vervanging of herstel in aanmerking komt. In 2024 gaan we verder met dit uitgebreide proces. De uitkomsten van het onderzoek- en ontwerptraject bieden, naast informatie over de staat van onderhoud van de gemeentelijke eigendommen, gedetailleerd zicht op de werkzaamheden en investeringsopgaven die nodig zijn als ervoor wordt gekozen om aan alle kades in de haven weer havenactiviteiten te kunnen verzorgen.
In 2024 vindt de uitvoering plaats van enkele Port Security-maatregelen, zoals het realiseren van nieuwe huisvesting voor de toezichthouders aan de Randweg en het vervangen van de bestaande slagbomen bij de entrees van het Port Security-gebied.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:28:25 met de export van 11/15/2023 11:15:18