Wat gaat het college daarvoor doen?
We creëren maatwerkoplossingen voor de doelgroep van de levensloopaanpak (LLA) (personen met verward gedrag en een (hoog) veiligheidsrisico)
De werkwijzen van gemeenten en afzonderlijke loketten sluiten niet aan bij de complexiteit van deze doelgroep (personen met verward gedrag en een hoog veiligheidsrisico). Met de maatwerkoplossing worden de voorwaarden gecreëerd voor een stabiel leven waardoor de kans op gevaarlijk, onbegrepen en overlastgevend gedrag vermindert. Dit is beter voor deze personen zelf en geeft minder overlast in de wijken, waardoor het objectieve en subjectieve veiligheidsgevoel van bewoners in de wijken kan verbeteren.
We wijzen een sociaal adviseur als gemeentelijk contactpersoon toe aan de betreffende persoon. Deze draagt zorg voor snelle en gecoördineerde ondersteuning bij het aanvragen van een inkomen, onderdak, dagbesteding/activering en hulp bij schulden.
De testfase van een jaar is succesvol afgerond zodat de werkwijze nu geleidelijk kan worden ingevoerd.
We geven uitvoering aan het bestrijden van mensenhandel
We stellen mensenhandelbeleid op om arbeidsuitbuiting, criminele uitbuiting, seksuele uitbuiting en illegale orgaanhandel te bestrijden.
We stellen een IJmondiaal ondermijningsbeeld op en zetten in op de aanpak/casusregie van ondermijning
Voor een gerichte aanpak van ondermijning en casusregie is een goede informatiepositie nodig. Daarom stellen we een IJmondiaal ondermijningsbeeld op.
We bestrijden heling door onder andere het aanpassen Algemene Plaatselijke Verordening en toezicht en handhaving Digitale Opkopers Loket
Wij ondersteunen het Rijk bij de aanpak van de bestrijding van heling. Daarvoor stellen wij de applicatie het Digitale Opkopers Loket en het hieraan gekoppelde Digitale Opkopers Register op onze website ter beschikking. Wij controleren de in het Digitale Opkopers Loket ingevoerde ondernemingsgegevens. In samenwerking met politie controleren wij of de verplichtingen van het Digitale Opkopers Register worden nagekomen. Wij houden toezicht op en bij alle ondernemingen die handelen in tweedehands goederen en we controleren de wettelijke (aangifte)regels.
In afstemming met de VRK stellen we een secundair waterdekkingsplan op en voeren dat uit
De VRK heeft een conceptplan opgesteld waarin alle waterwinpunten genoemd staan om te komen tot een dekkend waterplan indien de waterwagens onvoldoende water kunnen leveren voor de bestrijding van een brand en secundair bluswater nodig is. Dit plan zal in het vierde kwartaal door de VRK aan het college van B&W worden aangeboden. Wij geven uitvoering aan dit plandoor de voorzieningen te treffen om de bereikbaarheid en de inzet van genoemde waterwinpunten mogelijk te maken.
We handhaven wijkgericht
We starten de wijkaanpak op, waarin aspecten zoals gezondheid en leefbaarheid samenkomen. Centraal staat de bestuurlijke betrokkenheid in de wijk, de ruimte voor experimenteren, preventie en reactieve interventies voor zichtbaar resultaat. Ook handhaven wij wijkgericht door de inzet van de zogenaamde wijk-boa’s.
We creëren passende woonvormen voor verschillende (kwetsbare) doelgroepen
Dit thema komt aan de orde binnen de paragraaf van het sociaal domein.
We werken steeds meer wijkgericht
In samenspraak met buurtbewoners en maatschappelijke partners, zoals wooncorporaties en het onderwijs, vergroten we het woonplezier. Per wijk brengen we in kaart wat er nodig is en wat wenselijk is. Dat kan per wijk verschillen. Wij spelen in op de specifieke behoefte in iedere wijk. Daartoe starten we een aanpak in meerdere wijken. Want de bewoners weten beter dan wie ook welke kansen er in hun wijk zijn.