Onderwijs

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?

Algemeen
In 2024 geeft het college uitvoering aan het beleidsplan Jeugd IJmond 2023-2027. Onderwijs vormt een van de hoofdthema’s hierin, ondergebracht in de volgende speerpunten:

  • gezond en veilig op kunnen groeien;
  • hun talenten, kennis en vaardigheden kunnen ontwikkelen;
  • later een bij hen passende plek in de samenleving vinden.

Samen met gemeenten Velsen, Heemskerk, Castricum, Uitgeest en beide Samenwerkingsverbanden onderwijs werken we verder aan de gezamenlijke Uitvoeringsagenda Onderwijs en Jeugd. Hierin komt de inzet vanuit jeugd(hulp) en onderwijs aan jeugdigen samen. We verstevigen de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs en maken afspraken over bekostiging.
Complexe jeugd- en veiligheidsproblematiek pakken we aan door problemen bij jeugd vroegtijdig te signaleren. Hierbij is een gezamenlijke preventiestrategie van groot belang. Dit bewerkstelligen we door intensief samen te werken met onderwijs-, jeugd- en veiligheidspartners en met innovatieve projecten. Zie ook de taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie, Wijkteams, Maatwerkdienstverlening en Openbare orde en veiligheid.
Vanuit het wijkgericht werken vergroten we in samenspraak met ook het onderwijs het woonplezier in de wijk.
Onderwijsachterstanden
We bieden gelijke ontwikkelkansen voor onze kinderen.
Cultuur, sport en bewegen (bijv. muziek en dansen) worden aangeboden via de scholen. De aanpak armoedebestrijding (zie programma 6) zal hiermee in samenhang worden gezet.
In 2024 werken de IJmond gemeenten gezamenlijk aan het terugdringen van onderwijsachterstanden met behulp van het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026. Op de basisscholen met de zwaarste doelgroep op het gebied van onderwijsachterstanden wordt intensief samengewerkt om hier een extra impuls aan te geven. Samen met onderwijs-, jeugd- en cultuurpartners werkt het college, binnen het Nationaal Programma Onderwijs, verder aan het terugdringen van onderwijsachterstanden opgelopen door de coronaperiode.
Vanuit het Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) is er een werkgroep OAB Basisonderwijs gestart. In deze werkgroep wordt door alle betrokken partijen, waaronder Fedra, IJmare en het samenwerkingsverband, gewerkt aan invulling en uitwerking van een eventuele Zomerschool voor de zomer van 2024.
Schoolverzuim
In 2024 zetten we in op het tegengaan van thuiszitters en het vinden van een passende onderwijsplek voor alle Beverwijkse kinderen. Dit doen we door uitvoering te geven aan het nieuwe regionale meerjarenbeleidsplan “Kansen bieden aan jongeren” voor de periode 2023-2026. Hierbij werken we vanuit de geactualiseerde visie dat elke jongere recht heeft op ontwikkeling (in plaats van alleen recht op onderwijs). Dit doen we door middel van een passend (leer)werktraject of dagbestedingsaanbod.
Laaggeletterdheid
Het college werkt aan de uitvoering van het Regionaal Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2020-2024.
In lijn met het Regionaal Educatief Plan is ook het Taalakkoord verlengd tot en met 2024. Er wordt samen met partners in het veld uitvoering gegeven aan het Taalakkoord.
Het college werkt aan het bereiken van laaggeletterde inwoners met de Nederlandse taalachtergrond. Partners werken actief samen met de taalspreekuren van de bibliotheken om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.
Nieuwkomersonderwijs
Vanuit de in 2023 ondertekende 'Samenwerkingsovereenkomst centrale regeling nieuwkomerslocatie basisonderwijs De Fakkel' wordt regionaal gewerkt aan voldoende onderwijsplekken voor nieuwkomers.
Cultuureducatie
Het college zet in op cultuureducatie op de scholen. Door inzet van een cultuurcoach ondersteunen wij scholen in het vormgeven van hun cultuureducatie. Zie ook taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie.
Huisvesting
Het college actualiseert het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Onderwijs 2020-2030. Er wordt gewerkt aan een huisvestingsplan voor de periode 2024-2040. Speciale aandachtspunten hierbij zijn de huisvesting van het voortgezet onderwijs (Castor college) en de verduurzaming van de onderwijsgebouwen. Dit sluit aan bij de wettelijke eis om een langdurig IHP te hebben. Deze komt tot stand in overleg met schoolbesturen en partners in de kinderopvang. Het kader van het IHP wordt verankerd in een nieuwe Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2024.
Het college geeft uitvoering aan het vastgestelde Programma en Overzicht Huisvestingsvoorzieningen Onderwijs 2024. Het krediet voor basisschool De Anjelier wordt ingezet voor adequate huisvesting. Uitgangspunt is vervangende nieuwbouw, maar een renovatie is ook een mogelijkheid. Voor basisschool De Vrijheit is het uitgangspunt vooralsnog vervangende nieuwbouw op een andere locatie. Samen met het schoolbestuur wordt dit verder uitgewerkt. Voor basisschool Montessori wordt onderzoek gedaan naar de huisvestingssituatie. Uit de nieuwe leerlingenprognose moet blijken of de school aanspraak kan maken op extra huisvesting.  
Na de besluitvorming over het IKC IJmond in 2023 worden vervolgstappen gezet in het project. Er is een locatiestudie gedaan en die wordt verder uitgewerkt. Er worden ook nadere afspraken gemaakt met het schoolbestuur en de zorgpartijen en deze worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:28:25 met de export van 11/15/2023 11:15:18