Sociaal domein

Wat gaat het college daarvoor doen?

Wat gaat het college daarvoor doen?

Sociale basis
Meer ontmoeting en ondersteuning in de wijk
Het college zorgt samen met de gesubsidieerde maatschappelijke partners voor basisvoorzieningen in onze gemeente: welzijnswerk, jongerenwerk, (jeugd-)maatschappelijk werk, ontmoetingsplekken, ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, en ondersteuning van kwetsbare groepen van jong tot oud.
Het college investeert de komende periode extra in sociale en culturele activiteiten (zie ook programma 5) en ontmoeting om eenzaamheid tegen te gaan en sociaal isolement te doorbreken. Met een diversiteit aan activiteiten willen we ontmoetingen tussen jong en oud vergroten en de sociale verbindingen in wijken stimuleren. (Betreft € 100.000 van in kadernota onderdeel 7.6 Kansrijk Beverwijk opgenomen totaal bedrag ad € 200.000 per jaar structureel)
Gelet op de toegenomen vraag vergroten we de inzet op maatschappelijk werk en cliëntondersteuning. (Betreft € 50.000 van in kadernota onderdeel 7.6 Kansrijk Beverwijk opgenomen totaal bedrag van € 200.000 per jaar structureel)
Communitybuilding en buurtbemiddeling
We gaan bij gebiedsgerichte aanpakken vaker een sociaal werker als verbindingsfunctionaris inzetten in buurt, wijk of dorp (community builder) (opgenomen in Kadernota onderdeel 7.1 Bestuurlijke verandering € 150.000 per jaar structureel)
Om de leefbaarheid te vergroten gaan we buurtbemiddeling structureel inzetten. Buurtbemiddeling wordt uitgevoerd door vrijwilligers, en ondersteund door een professioneel sociaal werker. (opgenomen in kadernota onderdeel 7.1 Bestuurlijke verandering € 50.000 per jaar structureel)
Gezond Actief Leven Akkoord (GALA)
We werken aan de opgaven uit het (landelijk) vastgestelde Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Doel is het investeren in gezondheidspreventie en afname van de druk op de zorg. Dit is een lokale en regionale opgave en omvat activiteiten op de domeinen volksgezondheid, sport, welzijn, cultuur en fysieke leefomgeving.
Voor de uitvoering van deze taken krijgt de gemeente extra budgetten (brede SPUK). Vanuit dit programma Sociaal domein zet het college in op de thema's Terugdringen van gezondheidsachterstanden, Versterken sociale basis, Mantelzorg, Eén tegen eenzaamheid en Welzijn op recept. Zie ook programma's 5 en 7.

Jeugd
Beleidsplan Jeugd
In 2024 geeft het college uitvoering aan het beleidsplan Jeugd IJmond 2023-2027.  We hebben daarbij oog voor het mentale welzijn van kinderen en jongeren en helpen hen in hun ontwikkeling en het vinden van hun plek in de samenleving.
Kindvriendelijke stad
Het college wil de meeste kindvriendelijke stad van Noord-Holland worden. We gaan onderzoeken hoe we dit verder vorm kunnen geven in samenhang met sport en spel. Hiervoor zijn extra middelen gereserveerd in de kadernota.
Jongerenparticipatie
We geven vorm aan jongerenparticipatie. Het college investeert in de talenten van jongeren en biedt hen een podium om mee te denken over beleidspunten. Hiervoor wordt een beleidsadviseur jeugd/jeugdparticipatie aangetrokken. Hiervoor zijn extra middelen gereserveerd in de kadernota.

Wijkteams (Toegang)
In 2024 draaien we een pilot met GGZ in de Wijk, aangesloten aan het Sociaal team.

Werk en inkomen
Uitkeringen en minimabeleid
Het college verstrekt (periodieke) uitkeringen tot het wettelijk aangegeven niveau voor die gezinnen of alleenstaanden die onvoldoende inkomsten hebben om te voorzien in de kosten van levensonderhoud.
Bredere visie op armoede
Het college ontwikkelt een bredere visie op (verborgen) armoede en een bredere aanpak ervan. Hierbij benutten we de kennis van ervaringsdeskundigen, samenwerkingspartners en inwoners. Hiervoor wordt structureel extra fte aangenomen, zoals verwerkt in kadernota 7.6 Kansrijk Beverwijk.
We zetten minimavoorzieningen in om inwoners van Beverwijk met een minimum inkomen te helpen om mee te doen in de samenleving en om de positie van kinderen in armoede te verbeteren.
Reïntegratie
Van mensen die gesteund worden vanuit de gemeentelijke bijstand, wordt verwacht dat zij zelf initiatieven ondernemen om mee te doen aan onze samenleving en er alles aan doen om (weer) in het arbeidsproces te komen. We zorgen voor hulp op maat om aan de slag te gaan. Zodat iedereen een gelijke kans heeft op werk.
Onderzoek toekomst regionale arbeidsmarkt
Het college onderzoekt de toekomst van onze regionale arbeidsmarkt. Dit omdat de arbeidsmarkthervorming op landelijk en regionaal vlak een brede beweging met zich meebrengt (onder andere wijzigingen in structuren en wetgeving). In de kadernota 7.6 Kansrijk Beverwijk is €40.000 opgenomen voor onderzoek reïntegratie dienstverlening.
Schuldhulpverlening
De gemeente zet zich samen met maatschappelijke dienstverleners, het Sociaal team Beverwijk en met vrijwilligersorganisaties, extra in om de schuldenproblematiek aan te pakken en zo mogelijk te voorkomen. Huisuitzetting willen wij zoveel mogelijk voorkomen, zeker als er kinderen onder de 18 jaar bij betrokken zijn.

Maatwerkvoorzieningen
Doelgroepenvervoer
Met ingang van 1 januari 2024 zijn nieuwe contracten afgesloten voor het doelgroepenvervoer en leerlingenvervoer.
Transformatie Jeugdhulp
Het college geeft een impuls aan de transformatie van de jeugdhulp (wettelijke plicht). Samen met o.a. de IJmondgemeenten en de gemeenten van Zuid Kennemerland werkt het college in 2024 aan de verdere implementatie van de nieuwe jeugdzorgcontracten.
In het Bovenregionaal netwerk jeugdhulp Noord-Holland (BORN) wordt samengewerkt voor hulp aan jeugdigen met een complexe hulpvraag die op dit moment een specifieke verblijfs- en behandelbehoefte hebben. Voor deze groep werken we aan het versterken van specialistische ambulante zorg en de beschikbaarheid van gezinshuizen en kleinschalige woonvoorzieningen (KWV).
Nieuwe contracten jeugdhulp
Samen met de gemeenten in de regio's IJmond Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer worden nieuwe contracten afgesloten voor 2024 en verder voor: de crisisdienst voor jeugd-GGZ; de medisch (verpleegkundig) kinderdagverblijven; en de Forensische zorg.
Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Samen met de gemeenten uit de regio IJmond, Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer én de partners in de jeugdbeschermingsketen, zet het college middels het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming verder in op vereenvoudiging van de jeugdbescherming. Hierbij nemen we al stappen ter voorbereiding op het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming.
Aanpak huiselijk geweld
Samen met de gemeenten in de regio IJmond, Zuid Kennemerland en Haarlemmermeer geven we uitvoering aan de regionale visie ‘verbinden en versterken in de aanpak van huiselijk geweld 2020-2024’ en de actieagenda Geweld Hoort Nergens Thuis 2023-2024.
Doordecentralisatie Beschermd wonen en opvang
Het wetsvoorstel ‘Woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen’ regelt de doordecentralisatie van het Beschermd Wonen naar alle gemeenten. Er komt een landelijk verdeelmodel waarmee gemeenten middelen ontvangen voor de nieuwe instroom in het Beschermd Wonen. Nieuwe streefdatum invoering van de wet is 1 januari 2025. In de regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer gaan we 1 januari 2024 van start met de gezamenlijke sturing op beschermd wonen vanuit een Gemeenschappelijk Orgaan.
De doordecentralisatie van beschermd wonen is bedoeld om de beweging van verblijf in voorzieningen voor  Beschermd Wonen naar ondersteuning thuis (Beschermd Thuis) te kunnen maken. Zodat burgers met een psychische kwetsbaarheid, met passende ondersteuning, zo gewoon mogelijk kunnen wonen in hun eigen omgeving en in de buurt van hun sociale netwerk.
Visie huisvesting doelgroepen
We ontwikkelen samen met Heemskerk een visie voor de huisvesting van speciale doelgroepen waaronder de doelgroep van beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Vanuit de kadernota is 40.000 euro per jaar voor 2024 en 80.000 euro per jaar vanaf 2025 tot en met 2027 toebedeeld aan sociaal beleid voor organisatiekosten m.b.t. woningbouwversnelling, afstemming sociaal beleid en fysiek beleid.

Opvang vluchtelingen, asielzoekers en Oekraïners
Het college houdt rekening met de ingang van de Spreidingswet per 1 januari 2024. In 2024 wil het college de (opvang)opgave realiseren. De financiering voor de opvang van asielzoekers vindt plaats vanuit een rijksregeling in het kader van de Spreidingswet. Deze is nog onbekend.
Vanuit het rijk vindt financiering plaats voor wat betreft de opvang van Oekraïners.
Het kabinet heeft de (opvang-)lasten evenredig over gemeenten verdeeld. Voor de gemeente Beverwijk geldt de volgende opgave (stand per 1 juli 2023):

  1. Opvang Oekraïners:      219 plaatsen
  2. Opvang Asielzoekers:      160 plaatsen
  3. Huisvesting statushouders:      65 plaatsen

N.B. De aantallen 2023 worden horizontaal doorgetrokken naar 2024.
Opvang Oekraïners
Het college continueert in 2024 de opvang om bovenstaande aantallen te realiseren. Het is niet ondenkbaar dat in 2024 de opgave verder wordt verhoogd. In dat geval zal het college ook aan die opgave invulling geven.
Opvang asielzoekers
In het kader van het wetsvoorstel Spreidingswet, waarmee de opvang van asielzoekers een wettelijke taak voor gemeenten wordt, heeft de gemeente op dit moment een opgave van 160 plekken in 1 of meer AZC’s. De val van het kabinet Rutte IV, heeft (mogelijk) tot gevolg dat het wetsvoorstel “Spreidingswet” controversieel wordt verklaard. Los hiervan had de gemeenteraad Beverwijk op 15 juni 2023 al (bij amendement) besloten dat in Beverwijk geen AZC wordt gerealiseerd zolang de Spreidingswet niet in werking is getreden. Tot die tijd zal het college nog wel op zoek gaan naar nieuwe potentiële locaties maar daarbij geen onomkeerbare stappen zetten.  
Huisvesting statushouders
Asielzoekers die met succes de asiel aanvraagprocedure hebben doorlopen en daardoor statushouder zijn geworden, moeten aan adequate huisvesting worden geholpen om verder te kunnen integreren in onze samenleving. De gemeente Beverwijk moet wij 65 statushouders aan huisvesting helpen. Primair zijn de wooncorporaties daarvoor aan zet. Deze kampen met concurrerende doelgroepen en een schaars aanbod van (sociale) huurwoningen. Het college beziet daarom of er alternatieve mogelijkheden zijn om statushouders van adequate huisvesting te voorzien. Wellicht dat plaatsing van (duurzame) prefabwoningen daarbij een optie is.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:28:25 met de export van 11/15/2023 11:15:18