Paragrafen

Verbonden partijen

BNG Bank N.V.

Programma

Bestuur en ondersteuning (0)

Vestigingsplaats

Den Haag

Webadres

www.bngbank.nl

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Deelnemende partijen

De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à € 2,50). Dit is 0,154 %.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.

Openbaar belang

  • De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
  • Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
  • Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
  • Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.

Visie op de verbonden partij

  • De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.

Beleidsvoornemens

  • Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.

(Wijziging) belang

  • Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 214.000, dat is tevens het risicobedrag
  • Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt € 139,3 miljoen

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

4,6 miljard

-

Vreemd vermogen

-

-

Resultaat

300,0 miljoen

-

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

Bron

Financiële toelichting

Risico's

  • De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk)
  • De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau

Centraal Nautisch Beheer (CNB)

Programma

Verkeer, vervoer en waterstaat (2)

Vestigingsplaats

Amsterdam

Webadres

https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/het-centraal-nautisch-beheer

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder B.G.P. van den Berg

Openbaar belang

Het CNB is een GR waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.

Visie op de verbonden partij

Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.

Beleidsvoornemens

De Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied (RHN) is een document dat is vastgesteld in 2019. In de afgelopen jaren zijn er aantal (tekstuele en technische) verbeterpunten naar voren gekomen, waarvoor een correctie dient plaats te vinden. Het is de bedoeling om per 01-01-24 een gewijzigde RHN in werking te laten treden.

(Wijziging) belang

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat

0

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

0

0

Bron

Financiële toelichting

Het CNB Noordzeekanaalgebied heeft de uitvoering van haar publieke taken gemandateerd aan Divisie Havenmeester (DHM) van Port of Amsterdam (PoA). De met de publieke taakuitoefening gemoeide kosten worden gedekt door PoA. Het saldo van Baten en Lasten van CNB Noordzeekanaalgebied bedraagt derhalve per definitie € 0.

Risico's

Er is geen financieel risico voor de gemeente Beverwijk. De financiering van het Centraal Nautisch Beheer wordt gedragen door Port of Amsterdam.

Cocensus

Programma

Bestuur en ondersteuning (0)

Vestigingsplaats

Heemskerk

Webadres

www.cocensus.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Haarlem, Haarlemmermeer, Heiloo, Hillegom, Oostzaan, Uitgeest en Wormerland.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder J. Dorenbos

Openbaar belang

Cocensus zorgt voor:

  • Heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting
  • Rioolrechten en afvalstoffenheffing
  • Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
  • Voert de Wet waardering onroerende zaken uit

Cocensus zorgt voor de heffing en inning van:

  • Grafrechten
  • Havengelden
  • Leges
  • Marktgelden
  • Parkeerbelasting
  • Precariobelasting
  • Toeristenbelasting

Visie op de verbonden partij

Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.

Beleidsvoornemens

  • Het Dagelijks Bestuur van Cocensus heeft ingestemd om voor alle deelnemende gemeenten de klantcontact activiteiten (KCC) uit te voeren vanaf 2023. Zo kan Cocensus haar beleidsvoornemen 'het centraal stellen van de klant' nog beter uitvoeren.
  • ICT ‘as a Service”: hiertoe wordt ICT afgenomen vanuit een servicemodel wat in alle ICT-voorzieningen voorziet. Dankzij deze full-service is Cocensus de komende jaren volledig ontzorgd en is de beschikbaarheid en de continuïteit zowel voor de medewerkers als voor de burgers geborgd.
  • Cocensus wil op een zo laagdrempelig mogelijke manier inwoners en bedrijven de mogelijkheid geven om zelf hun zaken digitaal te regelen als zij dat willen. Dit kan via het Digitaal Loket voor een aantal diensten.

(Wijziging) belang

niet van toepassing

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

739,7

505,0

Vreemd vermogen

16.228,1

15.267,0

Resultaat

489,7

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

804,7

849,0

Bron

Jaarrekening 2022 en begroting 2024 GR Cocensus

Financiële toelichting

Risico's

Er is wederom een forse toename te zien van het aantal bezwaren die zijn ingediend door de zogenaamde No Cure No Pay bureaus (NCNP). Dit levert voor de te vergoeden proceskosten financieel een risico op. Er zijn reeds (bij de VNG) initiatieven aangedragen en gesprekken gevoerd ten aanzien van het verdienmodel van de bureaus.

IJmond Werkt!

Programma

Sociaal Domein (6)

Vestigingsplaats

Beverwijk

Webadres

https://www.ijmondwerkt.com/

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeente Beverwijk, Heemskerk en Velsen

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Dagelijks bestuur: Wethouder B.G.P. van den Berg, Algemeen Bestuur Wethouder J.W.J. Dorenbos

Openbaar belang

IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de drie IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, waarbij de zorgvraag geen belemmering vormt voor het vinden van werk. Tevens voert IJmond Werkt! de re-integratie taken voor de Wsw uit.

Visie op de verbonden partij

  • De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien.
  • Betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.

Beleidsvoornemens

  • IJmond Werkt! inclusief werkgeversservicepunt is het re-integratiebureau voor de drie IJmondgemeenten. De uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2022-2025 vormt het kader voor de opdracht van dienstverlening uitgevoerd door IJmond Werkt!.
  • Het participatiebudget wordt vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet voor de gehele doelgroep.
  • Voor de uitvoering van de Wsw-taken en de re-integratietaken wordt de gemeenschappelijke regeling in voldoende mate bekostigd door iedere deelnemende gemeente, conform vastgestelde begroting.

(Wijziging) belang

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

1.241,0

776,0

Vreemd vermogen

2.442,0

2.482,0

Resultaat

0

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

5.656,0

6.436,0

Bron

Jaarrekening 2022 en begroting 2024 IJmond Werkt!

Financiële toelichting

Risico's

De grootste risico’s zijn bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioen- en CAO-verplichtingen en belastingverplichtingen. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven € 500.000 komt. De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s.

Omgevingsdienst IJmond

Programma

Volksgezondheid en milieu (7)

Vestigingsplaats

Beverwijk

Webadres

www.odijmond.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder B.G.P. van den Berg

Openbaar belang

  • De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers.
  • De ODIJ en de deelnemende gemeenten maken toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten.
  • Voor deze gemeenten voert de ODIJ minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket).
  • Door decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de ODIJ ondergebracht.
  • De ODIJ voert in mandaat van de Provincie ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit

Visie op de verbonden partij

  • Het behouden en waar mogelijk verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan
  • In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van gemeente Beverwijk (zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid) is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest
  • Voor het verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid
  • Voor wettelijke taken is het de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen

Beleidsvoornemens

In 2023 voert Omgevingsdienst IJmond het volgende voor Beverwijk uit:

  • Uitvoering geven aan het milieubeleidsplan 2021-2025.
  • Uitvoering geven aan de het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit 2021-2025.
  • Opstellen van het Actieplan Geluid 2024-2028.
  • Het verduurzamen van de mobiliteit via IJmond Bereikbaar. In 2023 wordt de werkgeversaanpak (verduurzaming vervoer personeel) voortgezet en de aanpak Goederenvervoer waarin bedrijven gestimuleerd worden om de logistiek van goederen te verduurzamen (beperken emissies schadelijke stoffen en CO2) door bijvoorbeeld elektrisch vervoer.
  • Greenbiz: Bedrijven worden gestimuleerd om zonnepanelen op hun gebouwen te plaatsen. Bedrijven worden hierbij ondersteund met het aanvragen van subsidie voor zonnepanelen. De opgewekte energie wordt via een platform met vraag en aanbod uitgewisseld (lokale energiemarkt).  Verder wordt energiebesparing (o.a. met energiescans) en de circulaire economie (o.a. hergebruik en uitwisseling grondstoffen) bij bedrijven gestimuleerd. Complementair aan Greenbiz geeft ODIJ uitvoering aan het Energiebeparingsakkoord van de provincie Noord-Holland. De gemeente heeft dit akkoord ondertekend. ODIJ zet in op stimulerend toezicht op bedrijven die een wettelijke verplichting hebben op het gebied van energiebesparing.
  • Green deal zorg: ODIJ ondersteunt de zorginstellingen met kennisbijeenkomsten over het verder verduurzamen van deze organisaties.
  • Het stimuleren van duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren in het kader van het Regionale energiebesparingsprogramma).
  • De duurzaamheidslening voor duurzame maatregelen bij particuliere woningeigenaren wordt geëvalueerd. Op basis van de evaluatie wordt de duurzaamheidslening al dan niet verlengd.
  • ODIJ adviseert inzake de Cluster Energietransitie Strategie (CES) en heeft de projectleiding over de subsidie project Just Transition fund (JTF). Zowel de CES als JTF gaan over de energietransitie van de industrie in het Noordzeekanaalgebied.
  • ODIJ trekt de wijkuitvoeringsplannen en bereidt het opstellen van de plannen voor.
  • Bodem: Met de intrede van de Omgevingswet (1-1-2023) zal provincie Noord-Holland een aantal bodemtaken uit de Wet bodembescherming overdragen aan de gemeenten. Hiermee wordt de gemeente bevoegd gezag voor bodemverontreinigingen en sanering hiervan. Met de warme overdracht komen ook middelen mee. Hoeveel is nog niet bekend. ODIJ neemt ambtelijk deel in de klankbordgroep. De monitoring van de grondwaterverontreiniging ter plaatse van Aagtenpark wordt in 2022 geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt de monitoring in de komende jaren al dan niet aangepast voortgezet.
  • Het beperken van hinder van vliegverkeerslawaai rondom Schiphol op basis van de Bestuurlijke agenda Schiphol. De gemeente blijft in IJmondiaal verband inzetten op het beperken van nachtvluchten boven de IJmond.
  • Omgevingsdienst IJmond volgt de ontwikkelingen rondom de stikstofproblematiek op de voet en adviseert de gemeente bij ruimtelijke projecten op dit aspect (en andere milieuaspecten zoals geluid).

(Wijziging) belang

Het aandeel van Beverwijk bedraagt 16,8%

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

616,6

486,7

Vreemd vermogen

7.895,5

8.981,3

Resultaat

0

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

984,9

1.209,6

Bron

Financiële toelichting

Risico's

De Omgevingsdienst heeft een onderzoek naar het weerstandsvermogen uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraden van de IJmond gemeenten. Hieruit blijkt dat het weerstandsvermogen verhoogd moet worden. Deze verhoging zal in 2024 gerealiseerd zijn. Tot dat moment loopt de gemeente het risico om extra bij te moeten dragen bij tegenvallende resultaten.

Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)

Programma

Sport, cultuur en recreatie (5)

Vestigingsplaats

Uitgeest

Webadres

www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder T.J. Tabak

Openbaar belang

Het RAUM zet zich in voor

  • Een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden, het Aagtenpark en de Omzoom
  • Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden, het Aagtenpark en Omzoom
  • Duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport voor bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio

Visie op de verbonden partij

  • Bevordering van goede mogelijkheden voor recreëren in de buitenruimte met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen
  • Voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking waaronder het gebruik van; strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden, Aagtenpark en de Omzoom.

Beleidsvoornemens

Op basis van de Visie Recreatiegebied Alkmaarder en Uitgeestermeer wordt de komende jaren vooral ingezet op:

  • doorontwikkeling van deelgebied 6, waaronder het Aagtenpark, de Buitenlanden en de Omzoom
  • versterking van het recreatieve perspectief van het gehele recreatiegebied m.b.t. naamsbekendheid en aantrekkelijkheid voor de regio
  • behoud van historisch waardevolle kenmerken en daarop door ontwikkelen ( bv Nieuwe Waterlinie / Oerij)

(Wijziging) belang

niet van toepassing

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

1.097,1

niet bekend

Vreemd vermogen

710,4

niet bekend

Resultaat

65,2

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

113,9

119,2

Bron

Financiële toelichting

Risico's

niet van toepassing

ReinUnie

Programma

Volksgezondheid en milieu (7)

Vestigingsplaats

Heemskerk

Webadres

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder B.G.P. van den Berg en J.W.J. Dorenbos

Openbaar belang

  • De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers in de GR behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid)
  • Bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling voor afvalverwerking en reiniging
  • De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR
  • In welke mate het openbaar belang in 2021 verandert op basis van de te besluiten toekomstnotitie zoals aangehaald bij "beleidsvoornemens" is nu nog niet bekend.

Visie op de verbonden partij

Beleidsvoornemens

(Wijziging) belang

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

1,7

2,0

Vreemd vermogen

2.724,2

2.253,6

Resultaat

0

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

5,5

5,5

Bron

Programmabegroting 2024 ReinUnie

Financiële toelichting

Risico's

Stichting RIJK

Programma

Bestuur en ondersteuning (0)

Vestigingsplaats

Heemstede

Webadres

Stichting RIJK

Rechtsvorm

Stichtingen en verenigingen

Deelnemende partijen

Alkmaar, Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen

Openbaar belang

Stichting RIJK (RIJK) is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties

Visie op de verbonden partij

  • Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces
  • Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return
  • Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen

Beleidsvoornemens

  • St. RIJK wil, om voor een brede financiële basis te zorgen, beperkt groeien om stabiel te blijven.  In 2023 is bij wijze van proef, de samenwerking opgezet met gemeente Koggenland.
  • Transparantie en maatwerk; door kwartaalrapportage en gedetailleerde urenverantwoording is inzicht in de activiteiten die RIJK onderneemt en kan tijdig worden bijgestuurd.
  • In verbinding zijn met de aangesloten gemeenten; bij iedere gemeente is minimaal een relatiebeheerder actief die wekelijks fysiek aanwezig is bij de betreffende gemeente. Zo zijn de inkopers zichtbaar en kunnen direct benaderd worden voor vragen.
  • Focus op collectieve inkoop; een projectgroep bespreek en bekijkt de mogelijkheden om collectief in te kopen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de meerjarenbegrotingen van de aangesloten gemeenten om goede analyses te maken van kansrijke producten.
  • Veel gemeenten hebben het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) ondertekend. RIJK heeft een aanpassing in haar werkmodel gemaakt om duurzaamheid binnen haar eigen werkprocessen te borgen. RIJK rapporteert hier jaarlijks over.

(Wijziging) belang

niet van toepassing

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

1.084,1

870,0

Vreemd vermogen

368

niet bekend

Resultaat

0

0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

177,4

195,1

Bron

Jaarrekening 2022 en begroting 2024

Financiële toelichting

Risico's

Uittreding deelnemers, langdurig ziekteverzuim, claims en geschillen, fiscaal risico, krapte arbeidsmarkt, dubieuze debiteuren en ander onvoorzien.

Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland

Programma

Onderwijs (4)

Vestigingsplaats

Haarlem

Webadres

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder C. van Weel en wethouder B.G.P. van den Berg

Openbaar belang

  • Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
  • Gemeente Haarlem is centrumgemeente

Visie op de verbonden partij

  • Er is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen van de leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking
  • Scholen in de regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.

Beleidsvoornemens

  • In 2024 wordt uitvoering gegeven aan de centrale registratie
  • Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke.
  • Gemeenten kunnen hier gebruik van maken voor uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken.

(Wijziging) belang

Niet van toepassing

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat

n.v.t.

n.v.t.

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

21,8

26,6

Bron

Jaarverslag 2022 en begroting 2024, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'

Financiële toelichting

Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen.

Risico's

Niet van toepassing

Veiligheidsregio Kennemerland

Programma

Veiligheid (1)

Vestigingsplaats

Haarlem

Webadres

www.vrk.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Burgemeester M.E. Smit

Openbaar belang

Taken Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

  • Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises
  • Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de (krachtens de wet) aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald
  • Adviseren college over de brandweertaak
  • Voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing
  • Instellen en in stand houden van een brandweer
  • Instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
  • Voorzien in de meldkamerfunctie
  • Aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel
  • Inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen/tussen de diensten van de VRK en de diensten/organisaties die betrokken zijn
  • Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg

Visie op de verbonden partij

  • Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
  • Niet alleen de VRK heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.

Beleidsvoornemens

nog nader te bepalen

(Wijziging) belang

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

4.069,0

4.489,0

Vreemd vermogen

47.723,0

43.647,0

Resultaat

319,0

0,0

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

4.418,0

5.353,0

Bron

Programmabegroting VRK

Financiële toelichting

In de ontwerpbegroting 2024 en verder is in eerste instantie de financiële bijdrage verhoogd als gevolg van eerdere loon- en prijs indexatie. Bij het definitief vaststellen is gebleken dat het bedrag naar beneden zal worden bijgesteld in 2024.

Risico's

ROM inWest

Programma

Economie (3)

Vestigingsplaats

Amsterdam

Webadres

https://rominwest.nl

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Deelnemende partijen

MRA-gemeenten, Stichting Administratiekantoor Noord-Holland Noord, provincie Noord-Holland, het Rijk

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder mw. Brigitte van den Berg

Openbaar belang

Visie op de verbonden partij

Met de oprichting van de ROM sluit de regio aan op het landelijk netwerk van de ROM’s, kan een bredere groep bedrijven in onze regio ondersteund worden en komt er een organisatie die rijksregelingen kan uitvoeren.

Beleidsvoornemens

De ROM versterkt de regionale economie en draagt bij aan de realisatie van de transitieopgaven voor energie en circulariteit.

(Wijziging) belang

Beverwijk neemt deel voor 0,88%. Dit percentage wijzigt bij wijzigende deelnemersaantallen

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Resultaat

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

Bron

Financiële toelichting

Afhankelijk van de geplande investeringen vanuit de ROM wordt in de komende jaren een financiële bijdrage beschikbaar gesteld. Voor Beverwijk betreft dit een bijdrage van max. 1 miljoen euro

Risico's

Door het zeer beperkte belang van de gemeente Beverwijk is de bestuurlijke invloed beperkt.

Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen voor de regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer

Programma

Sociaal Domein (6)

Vestigingsplaats

Haarlem

Webadres

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeenten zijn verplicht om vanaf 1 januari 2022 regionaal samen te werken in het kader van de decentralisatie van Beschermd Wonen.
In onze regio gaat het om de gemeenten Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Wethouder C. van Weel en wethouder J.W.J. Dorenbos

Openbaar belang

Gemeente Haarlem is centrumgemeente

Visie op de verbonden partij

  • het Rijk de intentie heeft de wettelijke doordecentralisatie Beschermd Wonen door te voeren, door middel van de invoering van de Wet woonplaatsbeginsel beschermd wonen, als gevolg waarvan gemeenten verantwoordelijk worden voor het verstrekken van een voorziening Beschermd Wonen aan hun eigen ingezetenen en, vanwege het daarmee samenhangende verdeelmodel, de financiële middelen voor (de nieuwe instroom) Beschermd Wonen aan individuele gemeenten worden uitgekeerd;
  • de intentie van het Rijk is deze wettelijke doordecentralisatie per 1 januari 2024 door te voeren, maar op dit moment onzeker is wanneer de Wet woonplaatsbeginsel beschermd wonen en daarmee het nieuwe verdeelmodel in werking treden;
  • gemeenten verplicht zijn om na de doordecentralisatie Beschermd Wonen regionaal samen te werken, waarmee de noodzaak en behoefte bestaat om als deelnemers gezamenlijk te komen tot praktische en financiële afspraken over de samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen;
  • de colleges belang hechten aan samenwerking en solidariteit bij de uitvoering van taken op het gebied van Beschermd Wonen;
  • de colleges zich ervan bewust zijn dat de taken op het gebied van Beschermd Wonen worden uitgevoerd in een bredere context, waarbij sprake is van samenhang met de uitvoering van de taken die de gemeenten hebben op het gebied van Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang;
  • de colleges de ambitie hebben zorg op maat, dichtbij hun ingezetenen te organiseren, waarbij geldt “lokaal wat kan, regionaal wat moet”;
  • bij de colleges behoefte is aan een vorm van samenwerking waarbij overleg en afstemming op bestuurlijk niveau plaatsvindt met behoud van de formele zeggenschap van elke individuele gemeente;
  • de colleges voor de uitvoering van een deel van de taken op het gebied van Beschermd Wonen een gemeenschappelijk orgaan wensen op te richten om in gezamenlijkheid afspraken te maken over vast te stellen regionale kaders en over de organisatie, inkoop en financiering van regionale Beschermd Wonen-voorzieningen en de toegang daartoe;
  • de colleges veel waarde hechten aan verantwoordelijkheid en betrokkenheid van alle gemeenten en streven naar een representatieve vertegenwoordiging van de gemeenten in zowel de ambtelijke afstemmingsstructuren als in het ambtelijk apparaat dat het gemeenschappelijk orgaan ondersteunt.

Beleidsvoornemens

De gemeenschappelijke regeling is het juridische kader voor de samenwerkingsafspraken die de deelnemers maken over beleid, organisatie, inkoop en financiering van regionale BW-voorzieningen en over de toegang tot die voorzieningen.

(Wijziging) belang

Vooruitlopend op de doordecentralisatie van de middelen Beschermd Wonen (BW) van centrumgemeente Haarlem naar de regiogemeenten gaat de regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer per 1 januari 2024 gezamenlijk uitvoering geven aan Beschermd Wonen.
Einde 2021/begin 2022 is door de raden van de deelnemende gemeenten toestemming verleend voor het aangaan van de Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen (GR BW). Daar is bepaald dat een Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen (GO BW) wordt opgericht.

Financieel (bedragen x € 1.000)

2022

2024

Eigen vermogen

n.v.t.

n.n.b.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.n.b.

Resultaat

n.v.t.

n.n.b.

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

n.v.t.

n.n.b.

Bron

Financiële toelichting

Risico's

Door de opstartfase en uitstel besluitvorming van het rijk met betrekking tot het woonplaatsbeginsel en het objectief verdeelmodel is dit onbekend. Door de invoering van een vereveningsafspraak en geplande evaluatie worden risico beperkende maatregelen genomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:28:25 met de export van 11/15/2023 11:15:18