Wat mag het kosten?
Rekening 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | -13.848 | -15.170 | -16.981 | -16.720 | -16.296 | -15.843 |
Baten | 11.042 | 12.078 | 13.465 | 13.267 | 12.938 | 12.511 |
Saldo voor resultaatbestemming | -2.806 | -3.092 | -3.516 | -3.453 | -3.358 | -3.332 |
Onttrekking aan reserve | 129 | 232 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging aan reserve | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | -61 | 232 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming | -2.866 | -2.860 | -3.516 | -3.453 | -3.358 | -3.332 |
Mutaties programma per journaalgroep
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Herverdeling kadernota | -369 | -336 | -303 | -303 |
Onontkoombaar beleid | -131 | -136 | -140 | -173 |
Bestaand beleid | 95 | 96 | 98 | 98 |
Loon- en prijsontwikkelingen | -28 | -28 | -28 | -28 |
Kapitaallasten | -24 | -31 | -38 | -22 |
Overige kleine mutaties <25000 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Totaal | -455 | -432 | -410 | -426 |
Toelichting
Hieronder worden de mutaties nader toegelicht.
Herverdeling kadernota | |
Formatie 2024 een personeelsbudget | -319 |
---|
In de kadernota is aangekondigd dat we de komende jaren zullen gaan werken met één personeelsbudget (conform de aangenomen motie). Hierbij wordt het personeelsbudget verhoogd ten laste van bestaande budgetten. Doel is om flexibeler te werken met meer vast personeel, flexibele inzet en specialistische inhuur op basis van de werkzaamheden voortkomend uit de begroting. Afgesproken is om in een periode van drie jaar te groeien naar dit ene personeelsbudget. In deze begroting is de volledige salarislast van alle benodigde capaciteit nu en in de nabije toekomst (drie jaar) opgenomen. Het invullen van de benodigde capaciteit zal gefaseerd plaatsvinden. Waarbij er zonder dekking geen werving wordt gestart. De dekking die nodig is voor deze kosten (op termijn) is nu nog niet aangewezen, dit gebeurt bij de daadwerkelijke vacaturestelling. De nog te vinden dekking van deze toekomstige capaciteit (4,5 miljoen) is taakstellend opgenomen op programma 0. In de loop van 2024 zal op basis van de ontwikkelingen mede op grond van de verkiezingen verder invulling worden gegeven aan het personeelsbudget. Dit kan dus enerzijds aanscherping van de benodigde medewerkers zijn en anderzijds dekking van de open te stellen vacatures.
Verwerking kadernota (CUP) | -50 |
---|
Met het vaststellen van de kadernota 2024-2027 heeft de raad vooraf bepaald welke beleidsmatige en financiële ontwikkelingen het college moet verwerken in de begroting. Met deze begrotingswijziging worden de benodigde materiële budgetten uit de kadernota 2024-2027 (CUP) aan de juiste budgetten toegevoegd.
Onontkoombaar beleid | |
Verhogen bijdrage GR Cocensus | -17 |
---|
De bijdrage aan GR Cocensus is aangepast op basis van de ingediende begroting 2024 van Cocensus. De kosten voor Cocensus komen op verschillende programma's terug.
Verhogen bijdrage GR Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) | -114 |
---|
De bijdrage aan gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond is aangepast op basis van de ingedienste begroting 2024 van ODIJ. Dit is zoals besloten door de raad bij het raadsbesluit van de zienswijze op de begroting van ODIJ.
Bestaand beleid | |
Aanpassen begroting Huishoudelijk afvalinzameling en -verwerking | 95 |
---|
Binnen het gesloten circuit reiniging stijgen de kosten voor het inzamelen en verwerken van alle afval en grondstoffen gestaag. Daartegenover constateren we een daling in de vergoeding die de gemeente vanuit het afvalfonds ontvangt. Om de balans te sluiten, zijn er meer inkomsten nodig om de stijgende kosten te dekken.
Het het tarief van de afvalstoffenheffing voor 2024 zal met 8,9% verhoogd moeten worden om de balans in evenwicht te houden.